Süreç
PP2.2, R0, Eylül 2025
Programların Yürütülmesi (Öğrenci Merkezli Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme)
SÜREÇ KOORDİNATÖRÜ:
SÜREÇTEN SORUMLU BİRİMLER: Ordu Üniversitesi
YETKİ VE SORUMLULUKLAR: Görev Tanımlarında Belirlenmiştir.
SÜRECİN AMACI: Kurumun hedeflediği nitelikli mezun yeterliliklerine ulaşmak amacıyla öğrenci merkezli ve yetkinlik temelli öğretim, ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygulaması; öğrenci kabulleri, diploma, derece ve diğer yeterliliklerin tanınması ve sertifikalandırılmasına yönelik açık kriterler belirlemesi; önceden tanımlanmış ve ilan edilmiş kuralları tutarlı şekilde uygulaması amaçlanmaktadır.
GİRDİLER
KAYNAKLAR
ÇIKTILAR
Ofis ortamı
Bilgisayar vb. teknolojik altyapı - donanım
İnsan kaynakları
EBYS
UNİKYS
Yasal Mevzuat
Faaliyetler
F2.2.1 Öğretim yöntem ve teknikleri
Faaliyetin Amacı: Öğretim yönteminin öğrenciyi aktif hale getiren ve etkileşimli öğrenme odaklı olması; tüm eğitim türleri içerisinde (örgün, uzaktan, karma) o eğitim türünün doğasına uygun; öğrenci merkezli, yetkinlik temelli, süreç ve performans odaklı disiplinlerarası, bütünleyici, vaka/uygulama temelinde öğrenmeyi önceleyen yaklaşımlara yer verilmesi; bilgi aktarımından çok derin öğrenmeye, öğrenci ilgi, motivasyon ve bağlılığına odaklanılması; örgün eğitim süreçleri ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrencilerini kapsayan; teknolojinin sunduğu olanaklar ve ters yüz öğrenme, proje temelli öğrenme gibi yaklaşımlarla zenginleştirilmesi; öğrencilerinin araştırma süreçlerine katılımının müfredat, yöntem ve yaklaşımlarla desteklenmesi; tüm bu süreçlerin uygulanması, kontrol edilmesi ve gereken önlemlerin alınması sistematik olarak değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi
Faaliyet Adımları
Görevli
Bilgi/Tarif Dokümanları
Kayıt Ortamı
Ders bilgi paketlerinde öğrenci merkezli öğretim yöntemleri
Uzaktan eğitime özgü öğretim materyali geliştirme ve öğretim yöntemlerine ilişkin ilkeler, mekanizmalar
Aktif ve etkileşimli öğretme yöntemlerine ilişkin tanımlı süreçler ve uygulamalar
Eğiticilerin eğitimi program içeriğinde öğrenci merkezli öğrenme-öğretme yaklaşımına ilişkin uygulamalar
Süreçlerin izlenmesine ve buna bağlı iyileştirme çalışmaları
Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar
İzleme Kriterleri:
F2.2.2 Ölçme ve değerlendirme
Faaliyetin Amacı: Öğrenci merkezli ölçme ve değerlendirme, yetkinlik ve performans temelinde yürütülmesi ve öğrencilerin kendini ifade etme olanaklarının mümkün olduğunca çeşitlendirilmesi; ölçme ve değerlendirmenin sürekliliği, çoklu sınav olanakları ve bazıları süreç odaklı (formatif) ödev, proje, portfolyo gibi yöntemlerle sağlanması; ders kazanımlarına ve eğitim türlerine (örgün, uzaktan, karma) uygun sınav yöntemleri planlaması ve uygulanması; sınav uygulama ve güvenliği (örgün/çevrimiçi sınavlar, dezavantajlı gruplara yönelik sınavlar) mekanizmaları bulunması; ölçme ve değerlendirme uygulamalarının zaman ve kişiler arasında tutarlılığının ve güvenirliğinin sağlanması; ölçme-değerlendirme yaklaşım ve olanaklarının öğrenci-öğretim elemanı geri bildirimine dayalı biçimde iyileştirmesi; bu iyileştirmelerin duyurulması, uygulanması, kontrolü, hedeflerle uyumu ve alınan önlemlerim irdelenmesi amaçlanmaktadır.
Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi
Faaliyet Adımları
Görevli
Bilgi/Tarif Dokümanları
Kayıt Ortamı
Öğrenci merkezli ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını içeren planlama dokümanları, organizasyon yapıları ve görev tanımları
Programlardaki ölçme ve değerlendirme çeşitliliğine ilişkin uygulamalar
Örgün/uzaktan/karma derslerde kullanılan sınavlar (programda yer verilen farklı ölçme araçlarına ilişkin)
Ölçme ve değerlendirme uygulamalarının ders kazanımları ve program yeterlilikleriyle ilişkilendirildiğini, öğrenci iş yükünü temel aldığını* gösteren ders bilgi paketleri
Dezavantajlı gruplar ve çevrimiçi sınavlar gibi özel ölçme türleri
Sınav güvenliği
İzleme ve paydaş katılımına dayalı iyileştirmeler
Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar
* 2015 AKTS Kullanıcı Kılavuzu’ndaki anahtar prensipleri taşımalıdır.
İzleme Kriterleri:
F2.2.3 Öğrenci kabulü, önceki öğrenmenin tanınması ve kredilendirilmesi*
Faaliyetin Amacı: Öğrenci kabulüne (merkezi yerleştirmeyle gelen öğrenci grupları dışında kalan öğrenciler dahil) ilişkin ilke ve kuralları tanımlanması ve ilan edilmesi; bu ilke ve kuralların birbiri ile tutarlı olup, uygulamalar şeffaf olmaıs; diploma, sertifika gibi belge taleplerinin titizlikle takip edilmedi; önceki öğrenmenin (örgün, yaygın, uzaktan/karma eğitim ve serbest öğrenme yoluyla edinilen bilgi ve becerilerin) tanınması ve kredilendirilmesi; uluslararasılaşma politikasına paralel hareketlilik destekleri verilmesi; öğrenciyi teşvik, kolaylaştırıcı önlemler bulunması ve hareketlilikte kredi kaybı olmaması yönünde uygulamalar olması amaçlanmaktadır.
Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi
Faaliyet Adımları
Görevli
Bilgi/Tarif Dokümanları
Kayıt Ortamı
Öğrenci kabulü, önceki öğrenmenin tanınması ve kredilendirilmesine ilişkin ilke ve kurallar
Önceki öğrenmelerin tanınmasında öğrenci iş yükü temelli kredilerin kullanılması
Uygulamaların tanımlı süreçlerle uyumu ve sürekliliği
Paydaşların bilgilendirildiği mekanizmalar
Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar
* 2015 AKTS Kullanıcı Kılavuzu’ndaki anahtar prensipleri taşımalıdır.
İzleme Kriterleri:
F2.2.4 Yeterliliklerin sertifikalandırılması ve diploma
Faaliyetin Amacı: Yeterliliklerin onayı, mezuniyet koşulları, mezuniyet karar süreçleri açık, anlaşılır, kapsamlı ve tutarlı şekilde tanımlanması ve kamuoyu ile paylaşılması; sertifikalandırma ve diploma işlemlerinin bu tanımlı sürece uygun olarak yürütülmesi, izlenmesi ve gerekli önlemlerin alınması amaçlanmaktadır.
Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi
Faaliyet Adımları
Görevli
Bilgi/Tarif Dokümanları
Kayıt Ortamı
Öğrencinin akademik ve kariyer gelişimini izlemek, diploma onayı ve yeterliliklerin sertifikalandırılmasına ilişkin tanımlı süreçler ve mevcut uygulamalar
Merkezi yerleştirmeyle gelen öğrenci grupları dışında kalan yatay geçiş, yabancı uyruklu öğrenci sınavı (YÖS), çift anadal programı (ÇAP), yandal öğrenci kabullerinde uygulanan kriterler
Öğrenci iş yükü kredisinin değişim programlarında herhangi bir ek çalışmaya gerek kalmaksızın tanındığını gösteren belgeler*
Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar
* 2015 AKTS Kullanıcı Kılavuzu’ndaki anahtar prensipleri taşımalıdır.
İzleme Kriterleri:
Programların Yürütülmesi (Öğrenci Merkezli Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme)
| SÜREÇ KOORDİNATÖRÜ: | ||
| SÜREÇTEN SORUMLU BİRİMLER: Ordu Üniversitesi | ||
| YETKİ VE SORUMLULUKLAR: Görev Tanımlarında Belirlenmiştir. | ||
| SÜRECİN AMACI: Kurumun hedeflediği nitelikli mezun yeterliliklerine ulaşmak amacıyla öğrenci merkezli ve yetkinlik temelli öğretim, ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygulaması; öğrenci kabulleri, diploma, derece ve diğer yeterliliklerin tanınması ve sertifikalandırılmasına yönelik açık kriterler belirlemesi; önceden tanımlanmış ve ilan edilmiş kuralları tutarlı şekilde uygulaması amaçlanmaktadır. | ||
| GİRDİLER | KAYNAKLAR | ÇIKTILAR |
|---|---|---|
Ofis ortamı
Bilgisayar vb. teknolojik altyapı - donanım İnsan kaynakları EBYS UNİKYS Yasal Mevzuat |
||
Faaliyetler
F2.2.1 Öğretim yöntem ve teknikleri
| Faaliyetin Amacı: Öğretim yönteminin öğrenciyi aktif hale getiren ve etkileşimli öğrenme odaklı olması; tüm eğitim türleri içerisinde (örgün, uzaktan, karma) o eğitim türünün doğasına uygun; öğrenci merkezli, yetkinlik temelli, süreç ve performans odaklı disiplinlerarası, bütünleyici, vaka/uygulama temelinde öğrenmeyi önceleyen yaklaşımlara yer verilmesi; bilgi aktarımından çok derin öğrenmeye, öğrenci ilgi, motivasyon ve bağlılığına odaklanılması; örgün eğitim süreçleri ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrencilerini kapsayan; teknolojinin sunduğu olanaklar ve ters yüz öğrenme, proje temelli öğrenme gibi yaklaşımlarla zenginleştirilmesi; öğrencilerinin araştırma süreçlerine katılımının müfredat, yöntem ve yaklaşımlarla desteklenmesi; tüm bu süreçlerin uygulanması, kontrol edilmesi ve gereken önlemlerin alınması sistematik olarak değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. | |||
| Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi | |||
| Faaliyet Adımları | Görevli | Bilgi/Tarif Dokümanları | Kayıt Ortamı |
|---|---|---|---|
Ders bilgi paketlerinde öğrenci merkezli öğretim yöntemleri Uzaktan eğitime özgü öğretim materyali geliştirme ve öğretim yöntemlerine ilişkin ilkeler, mekanizmalar Aktif ve etkileşimli öğretme yöntemlerine ilişkin tanımlı süreçler ve uygulamalar Eğiticilerin eğitimi program içeriğinde öğrenci merkezli öğrenme-öğretme yaklaşımına ilişkin uygulamalar Süreçlerin izlenmesine ve buna bağlı iyileştirme çalışmaları Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar |
|||
| İzleme Kriterleri: | |||
F2.2.2 Ölçme ve değerlendirme
| Faaliyetin Amacı: Öğrenci merkezli ölçme ve değerlendirme, yetkinlik ve performans temelinde yürütülmesi ve öğrencilerin kendini ifade etme olanaklarının mümkün olduğunca çeşitlendirilmesi; ölçme ve değerlendirmenin sürekliliği, çoklu sınav olanakları ve bazıları süreç odaklı (formatif) ödev, proje, portfolyo gibi yöntemlerle sağlanması; ders kazanımlarına ve eğitim türlerine (örgün, uzaktan, karma) uygun sınav yöntemleri planlaması ve uygulanması; sınav uygulama ve güvenliği (örgün/çevrimiçi sınavlar, dezavantajlı gruplara yönelik sınavlar) mekanizmaları bulunması; ölçme ve değerlendirme uygulamalarının zaman ve kişiler arasında tutarlılığının ve güvenirliğinin sağlanması; ölçme-değerlendirme yaklaşım ve olanaklarının öğrenci-öğretim elemanı geri bildirimine dayalı biçimde iyileştirmesi; bu iyileştirmelerin duyurulması, uygulanması, kontrolü, hedeflerle uyumu ve alınan önlemlerim irdelenmesi amaçlanmaktadır. | |||
| Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi | |||
| Faaliyet Adımları | Görevli | Bilgi/Tarif Dokümanları | Kayıt Ortamı |
|---|---|---|---|
Öğrenci merkezli ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını içeren planlama dokümanları, organizasyon yapıları ve görev tanımları Programlardaki ölçme ve değerlendirme çeşitliliğine ilişkin uygulamalar Örgün/uzaktan/karma derslerde kullanılan sınavlar (programda yer verilen farklı ölçme araçlarına ilişkin) Ölçme ve değerlendirme uygulamalarının ders kazanımları ve program yeterlilikleriyle ilişkilendirildiğini, öğrenci iş yükünü temel aldığını* gösteren ders bilgi paketleri Dezavantajlı gruplar ve çevrimiçi sınavlar gibi özel ölçme türleri Sınav güvenliği İzleme ve paydaş katılımına dayalı iyileştirmeler Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar * 2015 AKTS Kullanıcı Kılavuzu’ndaki anahtar prensipleri taşımalıdır. |
|||
| İzleme Kriterleri: | |||
F2.2.3 Öğrenci kabulü, önceki öğrenmenin tanınması ve kredilendirilmesi*
| Faaliyetin Amacı: Öğrenci kabulüne (merkezi yerleştirmeyle gelen öğrenci grupları dışında kalan öğrenciler dahil) ilişkin ilke ve kuralları tanımlanması ve ilan edilmesi; bu ilke ve kuralların birbiri ile tutarlı olup, uygulamalar şeffaf olmaıs; diploma, sertifika gibi belge taleplerinin titizlikle takip edilmedi; önceki öğrenmenin (örgün, yaygın, uzaktan/karma eğitim ve serbest öğrenme yoluyla edinilen bilgi ve becerilerin) tanınması ve kredilendirilmesi; uluslararasılaşma politikasına paralel hareketlilik destekleri verilmesi; öğrenciyi teşvik, kolaylaştırıcı önlemler bulunması ve hareketlilikte kredi kaybı olmaması yönünde uygulamalar olması amaçlanmaktadır. | |||
| Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi | |||
| Faaliyet Adımları | Görevli | Bilgi/Tarif Dokümanları | Kayıt Ortamı |
|---|---|---|---|
Öğrenci kabulü, önceki öğrenmenin tanınması ve kredilendirilmesine ilişkin ilke ve kurallar Önceki öğrenmelerin tanınmasında öğrenci iş yükü temelli kredilerin kullanılması Uygulamaların tanımlı süreçlerle uyumu ve sürekliliği Paydaşların bilgilendirildiği mekanizmalar Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar * 2015 AKTS Kullanıcı Kılavuzu’ndaki anahtar prensipleri taşımalıdır. |
|||
| İzleme Kriterleri: | |||
F2.2.4 Yeterliliklerin sertifikalandırılması ve diploma
| Faaliyetin Amacı: Yeterliliklerin onayı, mezuniyet koşulları, mezuniyet karar süreçleri açık, anlaşılır, kapsamlı ve tutarlı şekilde tanımlanması ve kamuoyu ile paylaşılması; sertifikalandırma ve diploma işlemlerinin bu tanımlı sürece uygun olarak yürütülmesi, izlenmesi ve gerekli önlemlerin alınması amaçlanmaktadır. | |||
| Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi | |||
| Faaliyet Adımları | Görevli | Bilgi/Tarif Dokümanları | Kayıt Ortamı |
|---|---|---|---|
Öğrencinin akademik ve kariyer gelişimini izlemek, diploma onayı ve yeterliliklerin sertifikalandırılmasına ilişkin tanımlı süreçler ve mevcut uygulamalar Merkezi yerleştirmeyle gelen öğrenci grupları dışında kalan yatay geçiş, yabancı uyruklu öğrenci sınavı (YÖS), çift anadal programı (ÇAP), yandal öğrenci kabullerinde uygulanan kriterler Öğrenci iş yükü kredisinin değişim programlarında herhangi bir ek çalışmaya gerek kalmaksızın tanındığını gösteren belgeler* Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar * 2015 AKTS Kullanıcı Kılavuzu’ndaki anahtar prensipleri taşımalıdır. |
|||
| İzleme Kriterleri: | |||