Süreç

PP2.1, R0, Eylül 2025

Program Tasarımı, Değerlendirmesi ve Güncellenmesi

SÜREÇ KOORDİNATÖRÜ:
SÜREÇTEN SORUMLU BİRİMLER: Ordu Üniversitesi
YETKİ VE SORUMLULUKLAR: Görev Tanımlarında Belirlenmiştir.
SÜRECİN AMACI: Kurumun öğretim programlarını Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesi ile uyumlu; öğretim amaçlarına ve öğrenme çıktılarına uygun olarak tasarlaması öğrencilerin ve toplumun ihtiyaçlarına cevap verdiğinden emin olmak için periyodik olarak değerlendirmesi ve güncellemesi amaçlanmaktadır.
GİRDİLER KAYNAKLAR ÇIKTILAR
Ofis ortamı
Bilgisayar vb. teknolojik altyapı - donanım
İnsan kaynakları
EBYS
UNİKYS
Yasal Mevzuat
Faaliyetler

F2.1.1 Programların tasarımı ve onayı

Faaliyetin Amacı: Programların amaçlarının ve öğrenme çıktılarının (kazanımları) oluşturulması, TYÇ ile uyumunun belirtilmesi, kamuoyuna ilan edilmesi; program yeterliliklerinin belirlenirken kurumun misyon-vizyonunun göz önünde bulundurulması; ders bilgi paketleri varsa ulusal çekirdek programı, varsa ölçütler (örneğin akreditasyon ölçütleri vb.) dikkate alınarak hazırlanması; kazanımların ifade şekli öngörülen bilişsel, duyuşsal ve devinimsel seviyenin açıkça belirtilmesi; program çıktılarının gerçekleştiğinin nasıl izleneceğine dair planlama yapılması; özellikle kurumun ortak (generic) çıktıların irdelenme yöntem ve süreci ayrıntılı belirtilmesi; öğrenme çıktılarının ve gerekli öğretim süreçlerinin yapılandırılmasında bölüm bazında ilke ve kurallar bulunmaası; program düzeyinde yeterliliklerin hangi eylemlerle kazandırılabileceğinin (yeterlilik-ders-öğretim yöntemi matrisleri) belirlenmesi; alan farklılıklarına göre yeterliliklerin hangi eğitim türlerinde (örgün, karma, uzaktan) kazandırılabileceğinin tanımlanması; programların tasarımında, fiziksel ve teknolojik olanakların dikkate alınması amaçlanmaktadır. (erişim, sosyal mesafe vb.).
Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi
Faaliyet Adımları Görevli Bilgi/Tarif Dokümanları Kayıt Ortamı
Program tasarımı ve onayı için kullanılan tanımlı süreçler (Eğitim politikasıyla uyumu, el kitabı, kılavuz, usul ve esas vb.)
Program tasarımı ve onayı süreçlerinin yönetsel ve organizasyonel yapısı (Komisyonlar, süreç sorumluları, süreç akışı vb.)
Program amaç ve çıktılarının TYÇ ile uyumunu gösteren belgeler (ders program örnekleri, güncel ders izlence örnekleri vb.)
Uzaktan-karma program tasarımında bölüm/alan bazlı uygulamalar (bölümlerin farklı uzaktan eğitim taleplerinin dikkate alındığına ilişkin kanıtlar vb.)
Program tasarım süreçlerine paydaş katılımı
 Programların tasarım ve onay sürecinin izlendiği ve buna göre yapılan iyileştirilmeler
Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar
İzleme Kriterleri:

F2.1.2 Programın ders dağılım dengesi

Faaliyetin Amacı: Programın ders dağılımına ilişkin ilke, kural ve yöntemler tanımlanması; ders dağılımında öğretim elemanlarının uzmanlık alanları ve iş yükleri gözetilmesi ve ders dağılımı katılımcı bir şekilde belirlenmesi; öğretim programı (müfredat) yapısı zorunlu-seçmeli ders, alan-alan dışı ders dengesini gözetilmesi, kültürel derinlik ve farklı disiplinleri tanıma imkânı verilmesi. Ders sayısı ve haftalık ders saati öğrencinin akademik olmayan etkinliklere de zaman ayırabileceği şekilde düzenlenmesi; bu kapsamda geliştirilen ders bilgi paketlerinin amaca uygunluğu ve işlerliği izlenmekte ve bağlı iyileştirmeler yapılması amaçlanmaktadır.
Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi
Faaliyet Adımları Görevli Bilgi/Tarif Dokümanları Kayıt Ortamı
Ders dağılımına ilişkin ilke ve yöntemler 
İlan edilmiş ders bilgi paketlerinde ders dağılım dengesinin gözetilmesi
Eğitim komisyonu kararı, senato kararları vb
Ders dağılım dengesinin izlenmesi ve iyileştirilmeler
Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar
İzleme Kriterleri:

F2.1.3 Ders kazanımlarının program çıktılarıyla uyumu

Faaliyetin Amacı: Derslerin öğrenme kazanımları (karma ve uzaktan eğitim de dahil) tanımlanmış ve program çıktıları ile ders kazanımları eşleştirmesi oluşturulması ve ilan edilmesi; kazanımların ifade şekli öngörülen bilişsel, duyuşsal ve devinimsel seviyeyi açıkça belirtilmesi; ders öğrenme kazanımlarının gerçekleştiğinin nasıl izleneceğine dair planlama yapılması, özellikle alana özgü olmayan (genel) kazanımların irdelenme yöntem ve sürecinin ayrıntılı belirtilmesi amaçlanmaktadır.
Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi
Faaliyet Adımları Görevli Bilgi/Tarif Dokümanları Kayıt Ortamı
Kurumda, ders kazanımlarını değerlendirilmesi ve müfredat öğrenim hedeflerine ulaşılması ve bunların program çıktıları ile uyumunun nasıl ölçtüğüne dair etkili süreçleri nasıl gerçekleşeceğini gösteren yönerge ve planlamalar
Program çıktıları ve ders kazanımlarının ilişkilendirilmesi
Program dışından alınan derslerin (örgün veya uzaktan) program çıktılarıyla uyumu
Ders kazanımların program çıktılarıyla uyumunun izlenmesi ve iyileştirilmeler
Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra; kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar
İzleme Kriterleri:

F2.1.4 Öğrenci iş yüküne dayalı ders tasarımı

Faaliyetin Amacı: Tüm derslerin AKTS değerinin web sayfası üzerinden paylaşılarak, öğrenci iş yükü takibi ile doğrulanması; staj ve mesleğe ait uygulamalı öğrenme fırsatlarının mevcut olması ve yeterince öğrenci iş yükü ve kredi çerçevesinde değerlendirilmesi; gerçekleşen uygulamanın niteliğinin irdelenmesi; öğrenci iş yüküne dayalı tasarımda uzaktan eğitimle ortaya çıkan çeşitliliklerin de göz önünde bulundurulması amaçlanmaktadır.
Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi
Faaliyet Adımları Görevli Bilgi/Tarif Dokümanları Kayıt Ortamı
AKTS ders bilgi paketleri* (Uzaktan ve karma eğitim programları dahil)
Öğrenci iş yükü kredisinin mesleki uygulamalar, değişim programları, staj ve projeler için tanımlanması
İş yükü temelli kredilerin transferi ve tanınmasına ilişkin tanımlı süreçler
Programlarda öğrenci İş yükünün belirlenmesinde öğrenci katılımının sağlandığına ilişkin belgeler ve mekanizmalar
Diploma Eki
Derslerin AKTS kredileri ve AKTS hesaplama tablolarının takibi
AKTS hesaplama tabloları ve ek belgeler (örn; öğretim üyeleri ve öğrencilerle yapılan anketler)
İş yükü temelli kredilerin geribildirimler doğrultusunda güncellenmesi
Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar
* 2015 AKTS Kullanıcı Kılavuzu’ndaki anahtar prensipleri taşımalıdır.
İzleme Kriterleri:

F2.1.5 Programların izlenmesi ve güncellenmesi

Faaliyetin Amacı: Her program ve ders için (örgün, uzaktan, karma, açıktan) program amaçlarının ve öğrenme çıktılarının izlenmesi planlandığı şekilde gerçekleşmesi; bu sürecin isleyişi ve sonuçları paydaşlarla birlikte değerlendirilmesi; eğitim ve öğretim ile ilgili istatistiki göstergelerin (her yarıyıl açılan dersler, öğrenci sayıları, başarı durumları, geri besleme sonuçları, ders çeşitliliği, lab uygulama, lisans/lisansüstü dengeleri, ilişki kesme sayıları/nedenleri,vb.) periyodik ve sistematik şekilde izlenmesi, tartışılması değerlendirilmesi, karşılaştırılması ve kaliteli eğitim yönündeki gelişim sürdürülmesi; program akreditasyonu planlaması, teşviki ve uygulaması yapılması; kurumun akreditasyon stratejisi belirtmesi ve sonuçları tartışması; akreditasyonun getirileri, iç kalite güvence sistemine katkısının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi
Faaliyet Adımları Görevli Bilgi/Tarif Dokümanları Kayıt Ortamı
Programların izlenmesi ve güncellenmesine ilişkin periyot (yıllık ve program süresinin sonunda) ilke, kural, gösterge, plan ve uygulamalar
Kurumun misyon, vizyon ve hedefleri doğrultusunda programlarını güncellemek üzere kurduğu mekanizmalar
Programların yıllık öz değerlendirme raporları (Program çıktıları açısından değerlendirme)
Program çıktılarına ulaşılıp ulaşılmadığını izleyen sistemler (Bilgi Yönetim Sistemi)
Programların yıllık ve program süresi temelli izlemelerden hareketle yapılan iyileştirmeler
Yapılan iyileştirmeler ve değişiklikler konusunda paydaşların bilgilendirildiği uygulamalar
Programın amaçlarına ulaşıp ulaşmadığına ilişkin geri bildirimler
Doğal afet vb gibi olağan dışı durumlar karşısında programların yürütülmesi için gerekli sürdürülebilir öğretim modelinin oluşturulması
Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar
İzleme Kriterleri:

F2.1.6 Eğitim ve öğretim süreçlerinin yönetimi

Faaliyetin Amacı: Kurumun eğitim ve öğretim süreçlerini bütüncül olarak yönetmek üzere; organizasyonel yapılanma (üniversite eğitim ve öğretim komisyonu, öğrenme ve öğretme merkezi, vb.), bilgi yönetim sistemi ve uzman insan kaynağına sahip olması; eğitim ve öğretim süreçlerinin üst yönetimin koordinasyonunda yürütülmesi ve bu süreçlere ilişkin görev ve sorumluluklar tanımlanması; eğitim ve öğretim programlarının tasarlanması, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve güncellenmesi faaliyetlerine ilişkin kurum genelinde ilke, esaslar ile takvim belirlenmesi amaçlanmaktadır. Programlarda öğrenme kazanımı, öğretim programı (müfredat), eğitim hizmetinin verilme biçimi (örgün, uzaktan, karma, açıktan), öğretim yöntemi ve ölçme-değerlendirme uyumu ve tüm bu süreçlerin koordinasyonu üst yönetim tarafından takip edilmektedir.
Faaliyetin Yürütüldüğü Birimler: Ordu Üniversitesi
Faaliyet Adımları Görevli Bilgi/Tarif Dokümanları Kayıt Ortamı
Eğitim ve öğretim süreçlerinin yönetimine ilişkin organizasyonel yapılanma ve iş akış şemaları
Eğitim ve öğretim ile ölçme ve değerlendirme süreçlerinin yönetimine ilişkin ilke,kurallar ve takvim
Bilgi Yönetim Sistemi
Eğitim ve öğretim süreçlerinin yönetimine ilişkin izleme ve iyileştirmeler
İzleme çalışmalarına dair değerlendirme raporları, geri bildirimlerin analiz edildiği raporlar ya da analiz içeren dokümanlar ve bu dokümanlara dayanarak yapılan iyileştirmelere ilişkin yapılan düzenlemeler
Standart uygulamalar ve mevzuatın yanı sıra kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirdiği özgün yaklaşım ve uygulamalar
İzleme Kriterleri: